Nitrogén gázzal fújt gumiabroncs
2019.07.07. 18:56
Gondolhatnánk, hogy a nitrogénnel felfújt gumiabroncsok használhatósága és kezelhetősége messze meghaladja a normál levegővel felfújtét, mert ezzel a gázzal már széles körben a gépiparban, a versenysportokban és katonai használatban is találkozhatunk.
Ez nem jelenti feltétlenül azt, hogy a nitrogén mindig a legjobb választás.
A levegő, amit lélegezünk, egy 78% nitrogén, 21% oxigén és 1% egyéb elemekből álló gáz. Tehát a nitrogén egy olyan gáz, amely alapjában nagy mennyiségben van jelen a normál levegőben. Ha figyelembe vesszük, hogy a 98%-os nitrogén használata és a normál levegő felhasználása között mekkora aránybeli különbség van, az a hétköznapi használatban nem igazán érzékelhető.
Mint minden más gáz, a nitrogén a tágulási és kondenzációs szabályok szerint viselkedik. Ez azt jelenti, hogy ugyanúgy, mint a levegőnél, amikor a hőmérséklet emelkedik, a gumiabroncs belsejében a nyomás emelkedik és fordítva.
ÖSSZEHASONLÍTÁS
Csakúgy, mint más gázok, a nitrogén érzékeny a külső hőmérsékletre
Csakúgy, mint az oxigén, a nitrogén is lassan elszökik a gumiabroncsból. Az utóbbi kevésbé gyorsan.
Annak ellenére, hogy a nitrogénnel töltés gátolja a korróziót, mivel nem tolerálja a nedvességet, tudnia kell, hogy az oxigén a normál levegőnyomás miatt a gumiabroncsba kerül. Ennek következtében a korrózió sebessége csak csökken, meg nem szűnik.
HASZNÁLHATÓSÁG
A nitrogén stabilabb, mint az oxigén, és a hőciklus alatt a hőmérséklet emelkedése mérsékeltebb a levegővel felfújt gumiabroncsokhoz képest. Ennek következtében a versenyzés során kiszámíthatóbb, mint a levegő.
HÁTRÁNYOK
A nitrogénnel töltés olyan költséggel jár, amelyet figyelembe kell venni az oxigén nulla költségéhez képest.
A nitrogénnel felszerelt szervizt találni nehézkes lehet. Soha ne használjon alacsony keréknyomással szerelt gumiabroncsot.
Fontos hogy soha ne használjon vákuumszivattyút a gumik feltöltése előtt, mert az komolyan károsíthatja azok belső szerkezetét!